پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۲


اقتصاد 24- سال 1401; سال پرنوسانی برای قیمت طلا و ارز بوده است. این دو فلز گرانبها به ویژه از نیمه دوم سال در مسیری پرفراز و نشیب قرار گرفتند تا اینکه ارز به سطح بی سابقه 37 میلیون تومان رسید و طلا برای مدت کوتاهی از مرز سه میلیون تومان عبور کرد.

اما با توجه به شرایط فعلی و دورنمای افزایش تورم در سال 1402، چه مسیری پیش روی این فلزات گرانبها قرار دارد؟

ادامه افزایش قیمت سکه و طلا؟

برزو حق شناس، کارشناس بازارهای مالی در این خصوص به تجارت نیوز گفت: این روند احتمالاً صعودی خواهد بود، زیرا تورم در کشور نهادینه شده است که شامل دلار و در نتیجه طلا و سکه می شود. دلار یکی از عواملی است که طلا و ارزها را هدایت می کند و ارز جهانی یکی دیگر از این عوامل است. روند جهانی نیز در حال حاضر صعودی است.

وی ادامه داد: برخی از اصلاحات اخیری که قیمت ارز انجام داده است باعث شده است که از قیمت دلار بیشتر شود. اگر دلار و طلا را بسنجیم که با خبر توافق ایران و چین اصلاحاتی انجام داد، طلا می تواند بیشتر این کاهش را پوشش دهد که آن هم ناشی از جو جهانی است.


بیشتر بخوانید: چرا طلا گران شده است؟


وی درباره روند نیروی انسانی جهانی نیز توضیح داد: نیروی انسانی جهانی برای سال آینده رو به افزایش است و در حال حاضر در مسیر صعودی قرار دارد. بحرانی که در اقتصاد غرب به ویژه در بانک ها ایجاد شد، طلا را به عنوان سرمایه ای مطمئن و در نتیجه جذب سرمایه گذاران برای خرید آن تبدیل کرد.

این کارشناس درباره پیش بینی خود از وضعیت اقتصادی سال آینده توضیح داد: تورم به طور کلی در سال آینده وجود خواهد داشت اما عواملی می تواند اتفاق بیفتد که این عامل را کنترل یا تشدید کند. این عوامل ناشی از سیاست خارجی خواهد بود. باید دید در این زمینه پیشرفت واقعی حاصل خواهد شد یا خیر. اکنون تنها خبری درمانی است که سیگنال های منفی می دهد.

وی ادامه داد: اگر در بحث سیاست خارجی به ویژه در حوزه واردات ارز اتفاق مثبتی بیفتد، در این زمینه توافق حاصل می شود و شیب صعودی ملایم تری خواهد داشت، اما اگر گشایش در این زمینه وجود نداشته باشد. اولین. سه ماهه سال دوباره قیمت خیلی ناگهانی افزایش می یابد و روند صعودی معتدل خواهد بود.شارپی را خواهیم دید.

آیا در صندوق بورس طلا سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟

حق شناس درباره سرمایه گذاری در صندوق طلای بورسی یا خرید نماد ارزی در بورس نیز گفت: اینها ابزارهای خوبی است که در همه جای دنیا استفاده می شود، اما ایراداتی هم دارد که باید برطرف شود، مثلاً باید اعتماد کرد. برگشت. به سپرده گذاران و ساعات معاملات ممکن است افزایش یابد، اما به طور کلی آن را توصیه می کنم زیرا بسیار امن هستند.

در مجموع کارشناسان متفق القول معتقدند که وجود تورم در سال آینده قیمت دلار و در نتیجه طلا و سکه را در مسیر صعودی قرار می دهد، اما شیب این صعود به سیاست های خارجی ایران بستگی دارد.

در این میان باید توجه داشت که عنصر دیگر خبر درمانی نیز قدرت کنترل بازار را از دست داده است و حالا بازار منتظر خبرهای واقعی از باز شدن ارز است تا شیب جاده او را مشخص کند.

منبع: تجارت نیوز