چرا طلا گران شد؟ | اقتصاد24


اقتصاد 24- بازار طلای ایران همواره به شدت تحت تأثیر عوامل مختلف داخلی و جهانی قرار دارد و فعال شدن همزمان این عوامل در سال 1401 باعث جهش قیمت انواع مصنوعات و سکه طلا در بازار ایران شد.

بر این اساس، در حالی که قیمت جهانی طلا طی یک سال گذشته تنها 3 درصد افزایش داشته است، قیمت طلای 18 هزار تومانی به عنوان معیار کلی قیمت طلا در ایران، در مدت مشابه 114.8 درصد افزایش یافته است. تصویر زیر نمودار قیمت جهانی طلا را در یک سال گذشته نشان می دهد که حتی پس از گذر از فراز و نشیب های فراوان، در محدوده قیمتی سال قبل قرار داشت.

یک سال عملکرد جهانی طلا

در عین حال قیمت انواع سکه طلا مستقل از قیمت جهانی طلا و تحت تاثیر عوامل داخلی از 135 به 179 درصد افزایش یافته است. به گونه ای که قیمت سکه امامی 140.1 درصد، سکه بهار آزادی 135، نیم سکه 152.7 درصد، ربع سکه 171.2 درصد و سکه گرمی 179.5 درصد افزایش قیمت داشته است.

ردپای تورم بازار طلا و ارز را داغ کرده است

اگر نگاهی اساسی به متغیرهای موثر بر قیمت طلا در ایران داشته باشیم، باید به دنبال اولین عامل و موتور محرک روند صعودی طلا در تورم باشیم. شاخصی که در سال های اخیر مدام در حال افزایش بوده و حتی برای مدت کوتاهی از صعود باز نمانده است!


بیشتر بخوانید: قیمت سکه و قیمت طلا دوشنبه 29 اسفند 1401 + جدول


بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران که تورم بهمن ماه 1401 را نشان می دهد، تورم نقطه ای در پایان این ماه به 53.4 درصد رسید که زنگ خطر را برای اقتصاد کل کشور به صدا در می آورد. بر این اساس هر فرد باید حداقل 50 درصد بیشتر از سال گذشته برای مایحتاج در بهمن ماه هزینه کند.

نیازی به گفتن نیست، در حالی که آمارهای رسمی تورم را در ماه فوریه 53 درصد اعلام کرده اند، تحلیلگران اقتصادی تورم را بسیار بیشتر از این رقم تخمین زده اند. به طور خاص، تورم قابل درک برای انسان و تورم کالاها به طور کلی بسیار بالاتر از میانگین گزارش شده توسط مرکز آمار است.

تورم مورد انتظار و اشتیاق طرف تقاضا

در این میان باید توجه داشت که افزایش تورم در ماه های اخیر بدون وقفه و با شتاب فزاینده ادامه داشته است. این روند مستمر و تکرار تورم دو رقمی در ماه ها و سال های اخیر موضوع مهم تورم مورد انتظار را در اذهان جامعه ایران برجسته کرده است.

تورم پیش‌بینی‌شده محرکی است که پس از تورم بالای مکرر و فقدان چشم‌انداز بهبود شرایط اقتصادی ایجاد می‌شود و تقاضای هیجانی را در بازارهای سفته‌بازی تحریک می‌کند. با کم رنگ شدن چشم انداز بهبود، نقش تورم مورد انتظار در اقتصاد قوی تر می شود و به این ترتیب بازارها صحنه هجوم مردمی می شوند که از ترس از بین رفتن ارزش سرمایه خود، هر محصولی را با رشد خریداری می کنند. افق

این مسیر یک چرخه معیوب از افزایش قیمت ها و افزایش تقاضای هیجانی ایجاد می کند که در نهایت باعث ایجاد حباب در بازارهای سفته بازی خواهد شد. حتی در شرایط بدتر، بازارهای کالاهای مصرفی به بازار سرمایه و بازارهای سفته بازی تبدیل می شوند. مانند آنچه در بازار خودرو ایران تجربه شده است.

با افزایش دلار تقاضا را شارژ کنید

در این بین با توجه به شرایط خاص اقتصاد ایران و اختلاف نظر سرمایه گذاران ایرانی با همتایان خود در اقتصاد جهان، نقش دلار پررنگ می شود! قیمت دلار برای سرمایه گذاران ایرانی و حتی مردم عادی به عنوان دماسنج اقتصاد شناخته می شود. به این ترتیب هر زمان که قیمت دلار روند ثابتی را نشان دهد، تصور مردم از وضعیت اقتصادی ثبات یا حداقل توقف رکود اقتصادی است و هر گاه موتور رشد دلار روشن شود حکایت از وخامت دارد. . از وضعیت اقتصادی

البته این پیشنهاد منافاتی با واقعیت اقتصادی ندارد. چرا که در سال های اخیر و طبق آمار بانک مرکزی، خلق پول و افزایش نقدینگی سرعت گرفته است. در عین حال میزان سپرده های نقدی نیز افزایش چشمگیری داشته است که نشان دهنده افزایش نقدینگی در دست مردم است.

نکته قابل توجه در این باره انحراف این نقدینگی در اقتصاد غیرمولد ایران به سمت بازارهای سفته بازی است. یعنی در حالی که شبکه بانکی و دولت نقدینگی ایجاد کرده اند، پتانسیل تولید وجود ندارد! به این ترتیب نقدینگی ایجاد شده به سمت بازارهایی رفته که نقش مولد در اقتصاد نداشته اند.

این امر در کنار افزایش تحریم ها که روز به روز اقتصاد ایران را تضعیف می کند، باعث شده ارزش ریال ایران در برابر دلار کاهش قابل توجهی داشته باشد. به گونه ای که در هفته های اخیر هر دلار آمریکا در بازار ایران به قیمت 600000 ریال (60000 تومان) رسیده است.

همانطور که گفته شد ارزش دلار در ایران همیشه دماسنج وضعیت اقتصادی بوده است. بر اساس این پیشنهاد، رشد یا به عبارت دقیق‌تر جهش قیمت دلار در ماه‌های اخیر این نظریه را تقویت کرده است که اقتصاد ایران به سمت تورم بالاتر حرکت می‌کند، به طوری که با کاهش قدرت خرید و ارزش سرمایه مردم، کاهش می‌یابد. افزایش سرعت

بر این اساس انتظارات تورمی به شدت تقویت شد تا شاهد ورود سرمایه های خرد و کلان ابتدا به بازار دلار و سپس به بازار طلا و ارز باشیم. در نهایت این بازار طلا و سکه بود که بیشترین رشد سالانه را در بین بازارهای موازی به خود اختصاص داد. به گونه ای که حتی دلار نیز با رشد حدود 85 درصدی از طلا و ارزها عقب ماند.

حباب در قیمت طلا و سکه

به این ترتیب اکنون سال 1401 را به پایان می رسانیم که به گفته کارشناسان بازار طلا و سکه، انواع مصنوعات و سکه های طلا حباب بزرگی را تجربه کرده و حباب چهار تا هفت میلیونی مسابقات را تجربه می کنند.

بر این اساس در آخرین روز معاملاتی سال 1401 قیمت سکه امامی 24.3 درصد، سکه بهار آزادی 20 درصد، نیم سکه 39 درصد، ربع 50 درصد و سکه گرمی 59 درصد کاهش یافت. تبدیل به حباب

اما آیا بازار طلا، ارز و دلار در سال آینده نیز همین روند را طی خواهد کرد و تقاضای هیجانی خواهد داشت؟ پاسخ این سوال را باید در سیاست های اقتصادی دولت و نقشه راه سیاست خارجی آن در سال 1402 جستجو کرد.

منبع: تجارت نیوز