چرا قیمت پیاز افزایش یافت؟


اقتصاد 24- افزایش قیمت پیاز از اواسط دی ماه آغاز شد و این محصول همچنان در برخی خرده فروشی ها با قیمت موز به فروش می رسد. این روند تا جایی پیش رفت که قیمت پیاز نسبت به تابستان امسال شش برابر شود.

مسئولان اتحادیه دلیل افزایش قیمت پیاز را صادرات بی رویه می دانند. این پس از آن بود که عوارض صادرات پیاز از 120 درصد به 50 درصد در نوامبر کاهش یافت. در واقع با این حرکت زمینه صادرات پیاز تقویت شد و در نتیجه قیمت پیاز سر به فلک کشید.

در همین راستا مصطفی خیناژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران به تجارت نیوز گفت: از مهرماه هشدارهایی مبنی بر صادرات بی رویه پیاز داده شد اما مسئولان توجهی به آن نکردند.

وی همچنین از ذخیره سازی پیاز در برخی شهرها توسط برخی خرده فروشان خبر داد که ممکن است با تزریق آن به بازار قبل از رسیدن پیاز جنوب، بازار را متعادل کند.

اما چند هفته پس از این سخنان، قیمت پیاز نه تنها کاهش یافت، بلکه دوباره در حال افزایش بود. در این زمینه، وزارت جهاد کشاورزی مجبور شد برای جلوگیری از صادرات پیاز شرایط سخت تری را اعمال کند. بر این اساس تعرفه پیاز 180 درصد افزایش یافت.


بیشتر بخوانید: افزایش 180 درصدی تعرفه پیاز


این موضوع باعث شد تا دولت پیاز را برای تنظیم بازار وارد کند. این اتفاقات دست به دست هم داد تا ایران از صادرکننده به واردکننده پیاز تبدیل شود. اتفاقی که ضررش در درجه اول بر دوش مصرف کنندگان و صادرکنندگان است.

پیش از این اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در گفتگو با تجارت نیوز گفته بود: وضع عوارض صادراتی برای جلوگیری از صادرات پیاز اتفاقی یکباره است. زیرا صادرکننده با توجه به قراردادهایی که بسته است قطعاً در این بین متحمل ضرر خواهد شد.

وی ادامه داد: باید به این سوال پاسخ داد که چرا باید تمهیدات صادراتی انجام شود و سپس به بن بست برسد؟ متأسفانه در این فرآیند کل زنجیره متحمل ضرر می شود.

متکبر آخرین ناجی بازار

اکبری یاوری رئیس هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان از انشعاب پیاز در شرایط فعلی گفت: در اصفهان پیاز زیادی احتکار شده و قطره قطره تحویل می شود. افزایش قیمت و کسب سود بیشتر

به گفته وی، در صورت ورود پیاز احتکار شده به بازار، قیمت بسیار سریع کاهش می یابد. چرا که برای تولید پیاز مشکلی نداریم و فقط خرده فروشان عرضه آن را متوقف کرده اند.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی در آینده نزدیک حدود 50 میلیون تن پیاز وارد کشور می شود.

در میدان مرکزی میوه و تره بار قیمت پیاز هم اکنون بین 23 تا 28 هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته 3 هزار تومان افزایش داشته است. اما قیمت پیاز در سطح خرده فروشی 35 هزار و 40 هزار تومان است.

در این بین لازم به ذکر است که عدم کشت باعث شده است که در برخی سال ها شاهد کاهش یا مازاد سبزی های پرمصرف مانند پیاز یا سیب زمینی باشیم که همواره نوساناتی را در بازار و در نهایت به دنبال داشته است. انتقاد از مردم اکنون اجرای طرح الگوی کشاورزی می تواند پایانی بر عدم تعادل تولید و عرضه باشد.

منبع: اخبار تجارتی